Предоставяме Ви упражнения за раздвижване на ръце, раменни и гръдни мускули. Не се препоръчва прекаленото физическо натоварване.

Нужно е равномерно навлизане в ритъм и постепенно увеличаване на брой повторения.
За да съхраните мускулите си, е необходимо да правите упражненията умерено. При наличието на болка прекратете натоварването.

Упражнение с пръчка за мускули на раменния пояс (Фигура 1)

11.1

 

• Изходна позиция – лег по гръб със свити колене. Хванете пръчката над корема си (с опънати лакти) с две ръце и с длани,  насочени нагоре.

• Повдигнете пръчка над главата си  доколкото можете. Използвайте незасегнатата си ръка, за да можете да повдигнете  пръчката до степен, до която почувствате съвсем леко разтягане в засегнатата ръка .

• Задръжте за 5 секунди .

• Повторете упражнението между 5-7 пъти.

 Упражнения за гръдни мускули и рамо ( Фигура 2 )

Това упражнение помага да се увеличи движението в предната част на гърдите и рамото. Може да Ви отнеме няколко седмици упражнения, за да достигнете до момента, в който ще можете да докоснете повърхността, върху която лежите, изцяло с ръцете си. Ето и стъпките, които трябва да следвате до момента, в който усетите лека болка:

• Сключете ръцете си зад врата с лакти, сочещи към тавана.

• Опитайте се да раздалечите лактите си един от друг и да ги насочите надолу към  пода.

• Повторете  5-7 пъти.

2

 

Упражнения в седнало положение за раздвижване на лопатката и мускули на раменния пояс  (Фигура 3)

• Седнете на стол в непосредствена близост до маса .

• Поставете незасегнатата си  ръката със свит лакът, а дланта да бъде  подпряна плътно до масата . Не местете тази ръка по време на упражнението .

• Изпънете засегнатата си ръка.

• Без да движите тялото си  изпъвайте (плъзгайки по масата)  и сгъвайте засегната  ръка внимателно и плавно,  за да усетите движението на лопатката и рамото.

• Почивайте си като отпускате ръката си. Повторете между 5 и 7 пъти.

3

 

Упражнения за раздвижване на лопатката (Фигура 4)

• Седнете на стол без да се облягате на облегалката.

• Дръжте ръцете си свити в лактите.

• С леко свити лакти движете ръцете си едновременно напред и назад,  без  да движите раменете си нагоре и надолу.

• Върнете се в изходна позиция и повторете 5-7 пъти.

4

 Упражнения със сгъване в кръста (Фигура 5)

• Седнете на стол и хванете ръцете си над коленeте. Вдигайте ръцете си бавно над главата без напрежение  до изправянето им в максимално вертикална позиция.

• Когато ръцете са над главата Ви, се опитайте да се наклоните на дясно.

• Върнете се в изходно положение и се опитайте да се наклоните на ляво.

• Упражнението отново се изпълнява между 5 и 7 пъти.

5

Упражнения в изправено положение за раздвижване на гръдни мускули (Фигура 6)

• Застанете с лице към ъгъл между две стени. Стъпалата са събрани в петите и леко отворени в пръстите. Краката ви трябва да образуват също ъгъл като разстоянието между пръстите на краката Ви и стената да е  между 8 см. и 10 см.

• Свийте лактите си и ги поставете на стената като левият лакът да е разположен на лявата стена, а десният на дясната стена.  Лактите трябва да бъдат разположени не по-високо от нивото на рамото.

•  Без да движите ръцете и краката си опитайте да приближите гърдите си към ъгъла. Ще почувствате разтягане през гърдите и раменете.

• Върнете се в изходна позиция и повторете 5-7 пъти .

• Картината от Фигура 6 показва разтягане на двете страни по едно и също време, но  ако усещате болка може да правите упражнението по отделно с всяка една ръка.

6

Упражнения за мускули на раменния пояс (Фигура 7)

• Застанете с лице към стената,  разстоянието между пръстите на краката Ви и стената трябва да е между 8 см. и 10 см.

• Поставете  ръцете си на стената с опрени длани.  Използвайте пръстите си, за да приплъзнете  ръцете нагоре “лазейки ” докато усетите леко разтягане .

• Върнете се в изходна позиция и повторете 5-7 пъти .

• Ако Ви е трудно да направите упражнението с двете ръце едновременно може да ги направите по отделно.

77.1

Препоръчваме Ви да спрете с упражненията и да говорете с Вашия лекар веднага ако :

• почувствате отпадналост или започнете да губите равновесие
• имате болка, която се усилва с всяко следващо упражнение
• усетите болка, стягане  или други странни усещания в засегнатата след операция ръка
• имате необичайно подуване или оток на ръката
• имате главоболие, замаяност,  замъглено виждане, почувствате изтръпване в ръцете и гърдите