Промяна на посоката на кариерно развитие
Направи самооценка на талантите и умения си
Авторите на книгата „Ти като бизнес начинание” („Business Model You”) предлагат един лесен начин, който ще ти помогне да си направиш самооценка – опитай се да си се представиш като бизнес, който има своите клиенти, доставчици, ресурси и знания. Това ще те улесни да помислиш в кои области си успешна, какво можеш да промениш, премахнеш, добавиш и в каква посока да поемеш с кариерата си, за да си печеливша.
Отговори за себе си на няколко групи въпроси:
- Кои от нещата, с които си се занимавала досега, са ти носили най-голямо удовлетворение? В каква дейност работният ден минава неусетно? Как можеш да добавиш повече такива дейности?
- С какъв тип хора/контрагенти ти е най-приятно да контактуваш – клиенти, доставчици, подизпълнители, служители/вътрешни клиенти? Каква би била позицията, на която ще имаш повече контакт с такива хора? Може би предпочиташ по-затворена роля?
- Кои хора използват резултата от твоята работа и какво харесват в нея? Как им помагаш? С какво си по-добра от останалите хора на тази длъжност? Как твоите клиенти (колеги, които ползват резултата от твоята работа) разбират за теб? Има ли други хора, които могат да ползват резултата от твоя труд, т.е. ако ти самата беше вид бизнес, как би могла да увеличиш клиентите си? По какъв начин те получават този резултат, чрез какъв канал?
- От кого зависи твоята работа, т.е. кой е твоят партньор/вътрешен или външен “доставчик” на материали/данни/ресурси? Можеш ли да намериш и друг? Има ли начин взаимната ви работа да стане по-лесна?
- Какви са уникалните ти интереси/знания/умения и качества/мрежа от контакти, които можеш да предложиш на сегашната си компания, на някоя друга или на свой собствен бизнес? Използвала ли си ефективно всичките си знания? Каква стойност генерираш за компанията/клиентите си и какво получаваш в замяна като възнаграждение или знания/развитие? Чувстваш ли се оценена за резултатите, които постигаш?
- Каква стойност генерираш за компанията/клиентите си и какво получаваш в замяна като възнаграждение или знания/развитие? Чувстваш лисе оценена за резултатите, които постигаш?
- На каква „цена” вършиш работата и всяка дейност поотделно? Цената обикновено е време и енергия/стрес, но с какво друго правиш компромиси (като местоположение на офиса, например)?
- Има ли сектор/индустрия, която ти е интересна и скоято искаш да се занимаваш? Например дейности, свързани с устойчиво развитие и околна среда, ИТ/програмиране, сладкарство, сомелиерство, интериорен дизайн? Имаш ли хоби, което има потенциал да се развие като бизнес?
Можеш да използваш и онлайн ресурс за определяне личностния ти профил, който да ти даде насока в каква роля би се чувствала най-добре. Такъв има и на уебсайта на Агенцията по заетостта.
Открий кои са твоите „универсални“ умения
“Универсални” умения са онези, които са приложими за всякаква сфера или дейност, които са отвъд титлата или длъжността – с тях се представяме, особено, когато търсим нова кариерна посока.
Всички ние имаме вродени и придобити чрез учене, работа, житейски опит, умения. Вродени умения са, например, умението да общуваме, критично мислене, а придобити са, например, да владеем чужди езициили да работим с различни компютърни програми. Определена работна позиция или професия ще изисква комбинация от различни типове качества, умения и познания в определена сфера – всички те оформят нашата експертиза.
Когато познаваш “преносимите” си умения ще можеш да се презентираш отвъд титлата или длъжността, особено, ако търсиш кариерен завой, или просто ако искаш да изпъкнеш в представянето си.
Изготви си план за действие
Каквато и посока да избереш, набележи си стъпки за действие – проучване, планиране преквалификация и допълнителна квалификация и т.н.. Постави си реалистичен срок, в който можеш да реализираш своя план.
Стъпка 1: Проучи сектора, който си избрали
Възможно е да искаш изцяло да смениш сектора, например от телеком към авиация, от продажба на бързооборотни стоки към финанси и банки. Проучи изискванията и позициите в дадения сектор - какво представлява и какви възможности дава. Добре е да проучиш дали твоето образование ще ти даде възможност за такава промяна или ще бъде необходимо да преминеш образователни курсове, да учиш допълнителна магистратура или отделна бакалавърска програма. Ако например искаш да станеш лекар или медицинска сестра, ще трябва да преминеш през пълен курс на обучение. От друга страна търговските роли, например, са конвертируеми – по-лесно можеш да минеш от един сектор в друг.
Можеш да използваш класациите на най-големи или бързо развиващи се компании на различните икономически издания. Разгледай наличните обяви за работа, а с тях и какви умения и квалификация се изискват, разпитай свои познати и приятели от тази сфера.
Възможно е да планираш да започнеш собствен бизнес. Това изглежда привлекателна перспектива, но изисква пълна отдаденост и често голям финансов ресурс. Статистиката показва, че са нужни около година-две преди една малка нова марка да се установи на пазара.
Прецени къде е границата, т.е. колко време и пари искаш да вложиш и си готова да изгубиш, преди да се откажеш или преди начинанието да ти причини повече стрес, отколкото удовлетворение. Помисли какъв е опитът ти в индустрията и конкурентните ти предимства, какви са продуктите или услугите, които ще предлагаш и какви са силните им страни. Кои ще са клиентите ти и кои са конкурентите ти? Колко и какви клиенти можеш да достигнеш и къде са те? Кои са слабите ти страни? Какви рискове и заплахи има за твоите продукти/услуги?
Изготви бизнес план и го следвай. Можеш да потърсиш и специализирана помощ по отношение на маркетинг и финанси. Агенция за хора с увреждания към Министерство на труда и социалната политика има програми, с които подпомага хора с увреждания, които искат да стартират собствен бизнес, като имат и семинари за разясняване на програмата.
Стъпка 2: Повиши квалификацията си
Инвестирай в себе си, като учиш нови неща – допълнителен чужд език, допълнителна квалификация, която да ти помогне да напреднеш кариерно, да изградиш собствен бизнес или да се чувстваш по-уверена в дадена област. Освен формалните курсове и сертификати, в интернет можеш да намериш неограничени възможности и материали по всяка тема, която те интересува.
Ако не владееш английски, използвай времето, през което търсиш работа, за уроци или курс. Едно работно ниво на езика ще ти отвори много повече врати и възможности.
Има университети и учебни центрове, които предвиждат отстъпки от таксите за хора с ТЕЛК, а Бюрата по труда предлагат безплатни възможности за повишаване на квалификациите.
Имай предвид, че ако се преквалифицираш в различна от досегашната област, е нормално да започнеш работа на по-ниска позиция, съответно може да се наложи да направиш известен компромис и със стартовото възнаграждение.
Важното е в този процес да запазиш известна гъвкавост, да изследваш по-внимателно различните кариерни възможности и техния бъдещ потенциал.