Лечението за рак на гърдата е комплексно и често продължава цяла година. В този нелек период много от жените избират да останат у дома в болничен отпуск и да намалят темпото. Най-вероятно и ти си част от тези жени и сега, след края на лечението, може би обмисляш да се върнеш на работа и към активния живот.
От опит знаем, че ти предстои период на адаптация и преосмисляне. В началото на този път най-важно е да дадеш приоритет на здравето си – твоето физическо и психическо здраве трябва да бъдат водещи.
Заедно с дългогодишните специалисти в областта на подбора на кадри Иванка Спасова и Петя Йовчева разработихме няколко теми, свързани с връщането на пазара на труда, с които се надяваме да ти помогнем да се справиш. Подготвили сме практическа част с насоки за пазара на труда, връщане към старата или търсене на нова работа, с какво може да ти е полезен кариерният консултант, как да направиш подходящо CV, да се подготвиш за интервю, както и как да отработиш вътрешните си страхове и тревожност и да откриеш своето ново желано място за работа, на което да се чувстваш удовлетворена, спокойна и щастлива.
ЛЕЧЕНИЕТО ПРИКЛЮЧИ. А СЕГА НАКЪДЕ?
Готова ли съм да се върна към стария си работен режим?
За някои хора преходът към работа на пълен работен ден може да е лесен, но за други може да изисква известен период на приспособяване и допълнителна помощ, за да се върнат към обичайния си работен график. Може да откриеш, че се уморяваш лесно, имаш проблеми с фокусирането или паметта.
Проведи разговор със своя лекуващ онколог, тъй като той познава моментното ти състояние и начина, по който се възстановяваш от лечението. Попитай го за съвет за режима на натовареност, който е подходящ за теб в този момент. Може да се наложи да започнеш с по-кратък работен ден (на 4 или 6 часа) или да работиш по-малко дни в седмицата, докато се адаптираш и се почувстваш готова за по-голямо натоварване.
Опитай се да бъдеш търпелива и да се грижиш за себе си, докато се връщаш към „нормалния“ си ритъм на живот.
Какво ме прави щастлива в кариерен план?
Прекарваме в работа половината от будната част на деня и е изключително важно да се чувстваме щастливи и удовлетворени от естеството на работата, която сме избрали, от компанията и отношенията в екипа, в който работим. След дългата пауза и в светлината на твоето преживяване, моментът е удобен да си дадеш сметка дали да се върнеш към старото и познатото, или е време да направиш промяна. Сега е моментът да се обърнеш навътре към себе си, да се запиташ какво иска сърцето ти, кои са важните за теб неща, какво те прави щастлива в работата, дава ти смисъл и те кара да се чувстваш добре.
Лили Георгиева (автор на книгите “От любов къмсебе си” и "Започни начисто"), споделя по темата: “Обикновено по време на или след периода на предизвикателство, в личен, кариерен, здравословен, всякакъв план, идва момент на преосмисляне и търсене на отговор на въпроса: “А сега накъде? Кое искам да се върне, от познатото в работата? Какво ново искам да имам в нея?”. Ако фокусът ти досега е бил основно върху количеството - опит, постигнати резултати, финанси, и т.н., на дневен ред идва и качеството – на взаимоотношения, проекти, динамика на работния ден и почивка. Много често предишният смисъл в работата може да не е актуален, а новият – все още не особено ясен.
За данамериш отговорите, задай си следните въпроси:
- С каква цел работя на този етап от живота си? — отвъд материалното, което се подразбира
- Какво искам да ми дава работата, което съм имала и преди... или не съм имала, но сега искам да имам? — свобода, предизвикателства, нови знания, сигурност, радост
- На кое категорично държа и с кое мога да направя приемлив компромис? — работно време, вид заетост, типове проекти
- Как мога да държа себе си в центъра, да се щадя и да се грижа за себе си, и работата ми да ме подкрепя в това, а не обратното?
Направи си списък с нещата, които те правят щастлива, на какви критерии трябва да отговаря работата ти – каква да е компанията, какво да включва новата ти позиция като отговорности, за да се чувстваш удовлетворена, има ли допълнителни неща, които са важни за теб в този момент. Например– гъвкаво работно време, възможност за работа отдалечено, локация на офиса.
Решението е изцяло твое, но нашият съвет е промяната, която предприемeш, да е в унисон с твоите ценности и лични критерии за успех, с твоите знания и опит, със силните ти страни, с твоите умения в среда, която би била вдъхновяваща за теб.
Справяне с несигурността и занижената самооценка
Често периодът извън активната работа върви ръка за ръка със занижена самооценка, с усещането “аз съм ужасно изостанала от работния ритъм”, ”не съм конкурентна и не мога да имам претенции при търсенето на нова работа” или пък “вече не съм достатъчно компетентна”. Ако и ти в момента се чувстваш така е добре да потърсиш индивидуални консултации с психолог или подкрепа на близък приятел или група от хора, които те разбират. Срещата с кариерен консултант и/или агенция по подборна персонал също биха могли да ти помогнат да преодолееш чувството на неувереност.
Групова или индивидуална среща с кариерен консултант? Среща с агенция за подбор на персонал? С какво ще ми помогнат?
Среща с кариерен консултант или агенция за подбор на персонал са добър вариант когато се намираш на този кръстопът и се чудиш накъде да поемеш, не си сигурна какво можеда ти предложи пазарът на труда, какво има като възможности за работа, дали да направиш промяна, какъв опит и умения си натрупала до момента и преносими ли са те в други сектори и сфери на работа или просто искаш да прецениш конкурентността си към съответния момент.
Можеш да потърсиш групови събития и семинари, организирани от кариерни консултанти или агенции по подбор на персонал, които обикновено са с регистрация, но са безплатни. На тях можеш да получиш по-общи насоки, които определено може да са ти полезни. В интернет пространството можеш да откриеш интересни подкасти, видео съдържание как да оформиш CV си, а в социалните медии можеш да узнаеш и да се абонираш за интересни събития, свързани с кариерната ориентация.
Ако искаш персонализирана среща и помощ в повече направления, кариерният консултант е човекът, който може да ти помогне в периода на вглеждане в себе си, на осъзнаване за пътя, по който би искала да тръгнеш, да е редом до теб по време на целия процес. Ролята му на първо място е да ти помогне да си изясниш промяната, която наистина ти е нужна и да намериш верния път за теб, който ще те прави щастлива. Той може да ти даде съвети как да оформиш най-добре CV-то си за конкретна позиция, като акцентираш върху силните си страни, релевантния опит за позицията, за да може да направиш впечатление на специалистите човешки ресурси в компаниите. Ще те посъветва относно каналите, по които можеш да търсиш работа, как да създадеш или подобриш профила си в професионалната LinkedIn мрежа, която в последните години стана много популярно място за търсене на работа и споделяне на интересна професионална информация и също така място, на което би могла да бъдеш забелязана и поканена директно на интервю от специалисти по подбор. Твоят кариерен консултант може да те подкрепи и да даде ценни съветии за бъдещо интервю за работа. Ще ти помогне да си изясниш най-точноизискванията за дадена позиция, релевантния ти опит и върху какво да сефокусираш при самото интервю, така че да си по-спокойна и уверена по време на срещата ти с бъдещ потенциален работодател.
В агенциите за подбор на персонал също има професионалисти, които имат опита и уменията да проведат кариерни консултации и да са ти полезни със съвети за пазара на труда. Също така те могат дори да ти предложат конкретни актуални вакантни позиции, по които работят и които биха били подходящи за теб. За да осъществиш контакт с тях, можеш да ги потърсиш по телефона и/или да им напишеш имейл, като прикрепиш CV-то си и да помолиш за среща или разговор във връзка с твоето търсене.
В България кариерните специалисти работят само с кандидати за работа и обикновено правят повече от една среща, за да бъде консултацията цялостна и пълна – те могат да бъдат до теб по време на целия процес на промяна и да те съветват, могат дори да се ангажират и да търсят заедно с теб подходящи позиции за работа. Тази услуга е платена за кандидатите за работа. От друга страна, среща с консултанти от агенции по подбор на персонал не е платена за кандидатите, но заради конфликт на интереси, те не могат да ти предложат цялостна консултация по време на целия процес на промяна.
За да извлечеш максимална полза от такова сътрудничество, бъди искрена с консултантите, сподели им всичко, дори и да го смяташ за маловажно. Това могат да са, например, твои умения, успехи, постижения, желания. Ако си набелязала конкретни компании или обяви, обсъдете ги подробно. Сподели и какви са очакванията ти към бъдещия работодател, дали имаш конкретни изисквания.
НА РАБОТА С ТЕЛК
Какво ми дава ТЕЛК решението?
Обичайно освен процента на трайно намалена работоспособност, в решението на ТЕЛК се определят и противопоказните и подходящите условия на труд. Работодателят ти едлъжен да се съобрази с предписанието на ТЕЛК и твоето здравословно състояние.
За полагане на нощен труд, извънреден труд или труд при удължено работно време е необходимо твоето изрично съгласие. Дори и с него такъв труд би бил допустим, само ако ТЕЛК в решението си изрично не е посочила, че такъв ти е забранен като противопоказен.
Ако ТЕЛК ти е определила 50% или над 50% трайно намалена работоспособност, имаш право на удължен платен годишен отпуск от най-малко 26 работни дни.
Това, че си с ТЕЛК, не трябва да води до намаляване на трудовото ти възнаграждение или ограничаване от страна на работодателя на други права, които имат и останалите му служители.
При уволнение поради закриване на част от предприятието, съкращаване на щата, намаляване на обема на работа, липса на качества на служителя да изпълнява ефективно работата, промяна на изискванията за изпълнение на длъжността, когато служителят не отговаря на тях, както ипри дисциплинарно уволнение, се ползваш със специална закрила по Кодекса на труда като служител с онкологично заболяване. Това означава, че работодателят ти няма право да те уволни, без да поиска и получи предварително разрешение от Инспекцията по труда и положително мнение от ТЕЛК за твоето уволнение. Ако работодателят ти те уволни по някоя от посочените причини без да е получил разрешение от Инспекцията по труда и положително мнение от ТЕЛК, можеш в двумесечен срок от датата, на която си уволнена, да оспориш уволнението си пред съда като незаконосъобразно. Съдът трябва да го отмени без да разглежда спора по същество, тоест без да обсъжда дали наистина щатът е съкратен и правилно ли е направено това, дали е намален обемът на работа, дали имаш качества за ефективно изпълнение на длъжността и т.н. Имай предвид, че докато си все още в изпитателен срок, работодателят може да те освободи без да е необходимо специално разрешение.
Ако смяташ, че трудовите ти права като служител с ТЕЛК са нарушени от работодателя или ако имаш въпроси във връзка с конкретна ситуация, свързана с правата ти като служител с решение на ТЕЛК, можеш да секонсултираш с Инспекцията по труда чрез нейната национална гореща телефонна линия на номер 070017 670. Повече информация за това как да се свържеш с Инспекцията по труда можеш да намериш на уебсайта ѝ.
Има ли дискриминация спрямо хората с ТЕЛК?
Въпреки че разбирането на обществото за рака става все по-добро, предразсъдъци и страхове все още се срещат. Дори след като си приключила с лечението и си в ремисия, е възможно да се сблъскаш с дискриминация на работното място.
Важно е да знаеш, че имаш същите права като всеки друг на работното място и трябва да ти бъдат предоставени равни възможности, независимо от диагнозата. Наемането, повишението и отношението към теб на работното място трябва да зависи изцяло от твоите способности, квалификация и представяне.
В случай на дискриминация на работното място е редно да уведомиш отдел „Човешки ресурси“. Ако членуваш в синдикат, обърни се и към него за съвет и помощ.
Законът за защита от дискриминация ти дава възможност да подадеш жалба до Комисията за защита от дискриминация или иск до съда. От Kомисията можеш да поискаш да установи дискриминацията и да наложи санкция на работодателя ти, а от съда – да установи дискриминацията и да ти присъди обезщетение за претърпените от нея вреди. Ако избереш да заведеш дело пред съда, Комисията за защита от дискриминация няма да образува производство пред себе си и случаят ти ще се разглежда само от съда. И комисията, и съдът не разглеждат анонимни жалби и искове. И пред Комисията, и пред съда трябва да представиш доказателства в подкрепа на твърденията си за осъществената спрямо теб дискриминация от работодателя и претърпените в резултат на това вреди. Доказателствата може да са писмени (напр. документи, имейло, изхождащи от работодателя, от теб или други негови служители), а може и да са устни – да поискаш да бъдат разпитани свидетелите на нарушението, извършено от работодателя спрямо теб. Пред съда можеш да поискаш и назначаването на вещо лице, което да направи оценка на последиците от нарушението на работодателя върху психическото и физическото ти здраве, ако има такива.
Повече за защитата от дискриминация приупражняване на правото на труд можеш да научиш от Закона за защита отдискриминация тук, както и от уебсайта на Комисията за защита от дискриминация тук.
ВРЪЩАНЕ НА СТАРОТО РАБОТНО МЯСТО
Разговор с ръководството за работното време и натоварването
Още преди да се върнеш на работа, поискай среща с ръководството и с отдел „Човешки ресурси“, за да обсъдите възможните опции, които могат да ти помогнат да се върнеш плавно към изискванията в компанията. Тези опции могат да варират от гъвкаво работно време, работа от вкъщи, смяна на позиция или отдел до частично поемане на старите задължения.
Може да откриеш, че начинът на работа във фирмата се е променил и имаш нужда от допълнително обучение или от опресняване на знанията, които да ти помогнат да вършиш задълженията си както преди.
Обсъди с тях как би било удачно да представите пред екипа евентуалните промени при връщането ти на работа, особено ако не си споделила на колегите си за диагнозата и лечението.
Отношенията с колегите
Дали ще споделиш с колегите си за своята диагноза и здравето си след лечението е лично решение. Въз основа на отношенията си с тях можеш да решиш дали, с кого и точно колко искаш да споделиш. Не се чувствай длъжна. Само ти можеш да решиш какво работи най-добре за теб в тази ситуация.
Може да откриеш, че твоите колеги имат различно отношение към теб, когато се върнеш на работа. Тези, които знаят през какво си преминала, може да реагират с разбиране за дългото отсъствие и дори да ти предложат помощ. Други може да се чувстват неудобно около теб, тъй като си припомнят за времето, когато любим техен човеке бил болен от рак. Някои колеги може да негодуват, че е трябвало да поемат допълнителни задължения в периода, когато ти си отсъствала. Други може да задават натрапчиви въпроси за отсъствието ти, за твоето здраве или дори може да те избягват.
Може дапомислиш предварително как ще се справиш с реакциите на другите хора и да планираш какво, с кого и колко искаш да споделиш.
Първо потърси внимателно своите „чувствителни точки“, или теми, които все още предпочиташ да не обсъждаш. Помисли за нещата, които хората са казали или биха могли да кажат и които те притесняват.
Например:
Запитай се ядосваш ли се, когато хората поставят под въпрос избора ти на лечение?
Или когато хората внасят религиозна нотка, като казват неща като: „Бог никога не ти дава повече, отколкото можеш да понесеш“?
След това планирай отговор, който е удобен за теб и прекъсва разговора по естествен начин. Бъди готова да промениш темата, когато ти идва прекалено много. Например: „Наистина се уморявам да говоря за рак. Нека да говорим за нещо друго."
ПРОМЯНА НА ПОСОКАТА НА КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ
Направи самооценка на талантите и умения си
Авторите на книгата „Ти като бизнес начинание” („Business Model You”) предлагат един лесен начин, който ще ти помогне да си направиш самооценка – опитай се да си се представиш като бизнес, който има своите клиенти, доставчици, ресурси и знания. Това ще те улесни да помислиш в кои области си успешна, какво можеш да промениш, премахнеш, добавиш и в каква посока да поемеш с кариерата си, за да си печеливша.
Отговори за себе си на няколко групи въпроси:
- Кои от нещата, с които си се занимавала досега, са ти носили най-голямо удовлетворение? В каква дейност работният ден минава неусетно? Как можеш да добавиш повече такива дейности?
- С какъв тип хора/контрагенти ти е най-приятно да контактуваш – клиенти, доставчици, подизпълнители, служители/вътрешни клиенти? Каква би била позицията, на която ще имаш повече контакт с такива хора? Може би предпочиташ по-затворена роля?
- Кои хора използват резултата от твоята работа и какво харесват в нея? Как им помагаш? С какво си по-добра от останалите хора на тази длъжност? Как твоите клиенти (колеги, които ползват резултата от твоята работа) разбират за теб? Има ли други хора, които могат да ползват резултата от твоя труд, т.е. ако ти самата беше вид бизнес, как би могла да увеличиш клиентите си? По какъв начин те получават този резултат, чрез какъв канал?
- От кого зависи твоята работа, т.е. кой е твоят партньор/вътрешен или външен “доставчик” на материали/данни/ресурси? Можеш ли да намериш и друг? Има ли начин взаимната ви работа да стане по-лесна?
- Какви са уникалните ти интереси/знания/умения и качества/мрежа от контакти, които можеш да предложиш на сегашната си компания, на някоя друга или на свой собствен бизнес? Използвала ли си ефективно всичките си знания? Каква стойност генерираш за компанията/клиентите си и какво получаваш в замяна като възнаграждение или знания/развитие? Чувстваш ли се оценена за резултатите, които постигаш?
- Каква стойност генерираш за компанията/клиентите си и какво получаваш в замяна като възнаграждение или знания/развитие? Чувстваш лисе оценена за резултатите, които постигаш?
- На каква „цена” вършиш работата и всяка дейност поотделно? Цената обикновено е време и енергия/стрес, но с какво друго правиш компромиси (като местоположение на офиса, например)?
- Има ли сектор/индустрия, която ти е интересна и скоято искаш да се занимаваш? Например дейности, свързани с устойчиво развитие и околна среда, ИТ/програмиране, сладкарство, сомелиерство, интериорен дизайн? Имаш ли хоби, което има потенциал да се развие като бизнес?
Можеш да използваш и онлайн ресурс за определяне личностния ти профил, който да ти даде насока в каква роля би се чувствала най-добре. Такъв има и на уебсайта на Агенцията по заетостта.
Открий кои са твоите „универсални“ умения
“Универсални” умения са онези, които са приложими за всякаква сфера или дейност, които са отвъд титлата или длъжността – с тях се представяме, особено, когато търсим нова кариерна посока.
Всички ние имаме вродени и придобити чрез учене, работа, житейски опит, умения. Вродени умения са, например, умението да общуваме, критично мислене, а придобити са, например, да владеем чужди езициили да работим с различни компютърни програми. Определена работна позиция или професия ще изисква комбинация от различни типове качества, умения и познания в определена сфера – всички те оформят нашата експертиза.
Когато познаваш “преносимите” си умения ще можеш да се презентираш отвъд титлата или длъжността, особено, ако търсиш кариерен завой, или просто ако искаш да изпъкнеш в представянето си.
Изготви си план за действие
Каквато и посока да избереш, набележи си стъпки за действие – проучване, планиране преквалификация и допълнителна квалификация и т.н.. Постави си реалистичен срок, в който можеш да реализираш своя план.
Стъпка 1: Проучи сектора, който си избрали
Възможно е да искаш изцяло да смениш сектора, например от телеком към авиация, от продажба на бързооборотни стоки към финанси и банки. Проучи изискванията и позициите в дадения сектор - какво представлява и какви възможности дава. Добре е да проучиш дали твоето образование ще ти даде възможност за такава промяна или ще бъде необходимо да преминеш образователни курсове, да учиш допълнителна магистратура или отделна бакалавърска програма. Ако например искаш да станеш лекар или медицинска сестра, ще трябва да преминеш през пълен курс на обучение. От друга страна търговските роли, например, са конвертируеми – по-лесно можеш да минеш от един сектор в друг.
Можеш да използваш класациите на най-големи или бързо развиващи се компании на различните икономически издания. Разгледай наличните обяви за работа, а с тях и какви умения и квалификация се изискват, разпитай свои познати и приятели от тази сфера.
Възможно е да планираш да започнеш собствен бизнес. Това изглежда привлекателна перспектива, но изисква пълна отдаденост и често голям финансов ресурс. Статистиката показва, че са нужни около година-две преди една малка нова марка да се установи на пазара.
Прецени къде е границата, т.е. колко време и пари искаш да вложиш и си готова да изгубиш, преди да се откажеш или преди начинанието да ти причини повече стрес, отколкото удовлетворение. Помисли какъв е опитът ти в индустрията и конкурентните ти предимства, какви са продуктите или услугите, които ще предлагаш и какви са силните им страни. Кои ще са клиентите ти и кои са конкурентите ти? Колко и какви клиенти можеш да достигнеш и къде са те? Кои са слабите ти страни? Какви рискове и заплахи има за твоите продукти/услуги?
Изготви бизнес план и го следвай. Можеш да потърсиш и специализирана помощ по отношение на маркетинг и финанси. Агенция за хора с увреждания към Министерство на труда и социалната политика има програми, с които подпомага хора с увреждания, които искат да стартират собствен бизнес, като имат и семинари за разясняване на програмата.
Стъпка 2: Повиши квалификацията си
Инвестирай в себе си, като учиш нови неща – допълнителен чужд език, допълнителна квалификация, която да ти помогне да напреднеш кариерно, да изградиш собствен бизнес или да се чувстваш по-уверена в дадена област. Освен формалните курсове и сертификати, в интернет можеш да намериш неограничени възможности и материали по всяка тема, която те интересува.
Ако не владееш английски, използвай времето, през което търсиш работа, за уроци или курс. Едно работно ниво на езика ще ти отвори много повече врати и възможности.
Има университети и учебни центрове, които предвиждат отстъпки от таксите за хора с ТЕЛК, а Бюрата по труда предлагат безплатни възможности за повишаване на квалификациите.
Имай предвид, че ако се преквалифицираш в различна от досегашната област, е нормално да започнеш работа на по-ниска позиция, съответно може да се наложи да направиш известен компромис и със стартовото възнаграждение.
Важното е в този процес да запазиш известна гъвкавост, да изследваш по-внимателно различните кариерни възможности и техния бъдещ потенциал.
ТЪРСЕНЕ НА НОВО РАБОТНО МЯСТО
Актуализирай автобиографията си
Автобиографията или CV-то е изключително важно – с нея правиш първото впечатление на работодателите. Не добре направената или остаряла автобиография може да е причина да те отхвърлят още на етапа, в който правят първоначалния подбор и изобщо да не те поканят на интервю.
Направи автобиографията си не по-дълга от две страници, с годините със сигурност си имала разнообразни задачи, отговорности, опит и постижения, но остави само най-важните и близки до дейността на компанията или позицията, за която кандидатстваш.
Поддържай две основни версии на CV-то си – на български и английски. Изпращай едното от двете спрямо езика на обявата.
Бъди готова да правиш промени по автобиографията си за всяка една позиция, по която кандидатстваш, за да бъдеш максимално конкурентна спрямо останалите кандидати. В някои компании хората, които първи прочитат CV-тата, обикновено не са тесни специалисти в твоята област, затова избягвай специфични съкращения и терминология. Адаптирай съдържанието спрямо текста на обявата и дейността на компанията – копирай „езика“ на обявата, за да могат да те разпознаят, като „техния човек“. В международните корпорации е възможно дори първото прочитане да е от автоматизирана система с изкуствен интелект, която класира кандидатите на база опита, който са разпознали в написаното от теб.
Задължителни елементи:
На първата страница е важно да има информация за теб – името, имейл (ако това е имейла от студентските ти години и адресът му е bonbon81@, сега е момента да си направиш нов, който съдържа имената ти), телефон и местоживеене. Не е задължително да изписваш възраст, пол и семейно положение.
Снимката не е задължителна, но автобиография със снимка се приема по-добре от специалистите по подбор. За целта обаче снимката трябва да е актуална, подходяща, дори и да не е направена в студио, облеклото трябва да е бизнес, а изражението – ведро и приятно. Добре е да замъглиш или премахнеш фона, дори и снимката да е от най-красивия залив или водопад.
Добре е на първата страница, до снимката и твоите данни, да присъства и много кратко обобщение (подобно на резюмето в LinkedIn) за твоите опит и амбиции спрямо позицията, за която кандидатстваш, така че с един поглед на първата половин страница специалистът по подбор да може да се ориентира към какви роли се стремиш и каква е твоята експертиза.
В интернет можеш да намериш стотици готови шаблони на автобиографии за работа, които можеш да ползваш, приложение за създаване на автобиография или пък можеш да създадеш свой дизайн в Word или PowerPoint. Избери стилен, кратък и информиращ шаблон. Важното е да бъде с отчетливи секции, за да може специалистът по подбор да се ориентира за секунди.
Структурирай автобиографията си по начин, който те представя в най-добра светлина за позицията, за която кандидатстваш. Ако имаш малко релевантен опит, но пък образованието ти отговаря точно на изискванията на фирмата, започни с него. И обратно – ако образованието не отговаря точно на изискванията, но имаш опит на подобни позиции, започни с тях и остави образованието и квалификациите за накрая.
Изброй позициите и фирмите, в които си работила, в обратно-хронологичен ред, т.е. започни с последната си месторабота. Включи и кратка информация за сферата, в която работи компанията, например: телекомуникации, банков сектор и т.н. Това важи с особена сила, ако компанията е по-нишова и/или по-малко позната на пазара. Можеш дори да вградиш линк към уебсайта на компанията.
Освен задълженията и отговорностите (онова, което е разписано в длъжностната характеристика), опиши и някои твои постижения – това ще те отличи от другите кандидати със сходен опит. Постижения са нововъведени процеси или системи, оптимизация и подобряване на стари, висока оценка и позитивна обратна връзка от колеги, клиенти и партньори, разбира се, и всичко, което може да се измери в цифри и проценти (ако позицията ти го позволява) като обем продажби, процент увеличение на пазарен дял, и т.н.
Опиши образованието си също в обратно-хронологичен ред, т.е. започни с най-високата степен (магистратури, бакалавърски степени, гимназия).
Допълнителна информация:
След образованието, опиши 2-3 от най-важните или приложими за позицията обучения, които си преминала. Важно е и да са актуални, тъй като например курс по машинопис или работа с факс-машина вероятно не интересува никого и е излишно да го включваш.
Отбележи кои са силните ти качества и с какво си се справяла най-добре, коя част от твоя опит ще ти помогне да си изключително добра в работата, за която кандидатстваш. Бъди реалист, без да преувеличаваш или да се подценяваш..
След като си готова – провери за правописни и пунктуационни грешки. Провери внимателно дали имейлът или телефонният номер са актуални, защото е изключително важно. Добра идея е да помолиш свой близък да го прочете като редактор.
Когато запазваш автобиографията, също добра идея е да сложиш името и фамилията си в наименованието на файла със CV-то, така че специалистите по подбор в компанията да го намират лесно.
Канали за кандидатстване
Има няколко основни канала, в които би могла проактивно да потърсиш работа:
Специализирани сайтове/платформи
Такива са, например, jobs.bg, karieri.bg, zaplata.bg, rabota.bg. Необходимо е да се регистрираш в тях, като можеш да се абонираш за известия по имейл, за да получаваш обявите от определена категория или ключова дума. Кандидатствай целево, само на места, на които наистина имаш подходящ опит за позицията. Когато кандидатстваш по дадена обява, можеш да прикачиш и отделно писмо освен автобиографията. Напиши накратко кой твой опит е подходящ за позицията, а ако обявата е директно от компания, може да напишеш и с 2-3 изречения защо ги харесваш и каква е мотивацията ти да станеш част от екипа им. Някои компании могат да имат изискване да приложиш и мотивационно писмо. Ако е необходимо такова, не ползвай готови бланки – клиширано звучат, а и не показват старание. Накратко и с твои думи напиши защо искаш да работиш точно при тях и точно на тази позиция, с какво твоят опит и лични качества ще ти помагат в работата и подпомогнат да си успешна.
В последните години тази професионална мрежа добива все по-голяма популярност, като регистрираните потребители от България са около 1.3 милиона, близо 200 000 от които влизат в платформата всеки месец, а над 15 000 са собственици на малък или среден бизнес (според дигиталната агенция BookMark). Много вероятно е твоят бъдещ мениджър да е там.
В LinkedIn можеш да кандидатстваш проактивно на обяви за работа, но също така можеш да бъдеш поканен за интервю за позиции, които са близки до предишния ти опит от специалистите по подбор.
Платформата няма версия на български или гръцки, но с помощта на инструмент като Google преводач би могла да се справиш. В платформата има хора, които са си направили профила на родния език, който не е английски. По този начин, обаче, те са разпознаваеми и откриваеми основно за сънародниците си. В платформата се публикуват все по-често и обяви на български.
LinkedIn има и платена версия, като предлага един месец безплатен пробен период. Тя може да ти бъде изключително полезна, ако ще търсиш работа активно през тази платформа. Активирай го и се възползвай колкото можеш повече. Винаги можеш да се откажеш, преди да те таксуват за първия месец.
Създай си профил в LinkedIn или актуализирай съществуващия:
- Създай професионалния си профил или актуализирай съществуващия с най-новия си опит, който си придобила;
- Попълни всички секции, тъй като платформата дава предимство на профили с максимално пълна информация;
- Едно от най-важните елементи, също както в автобиографията, е краткото описание на твоя опит и интереси. Напиши описанието от първо лице, искрено и професионално;
- Задължително сложи и снимка: професионална, приветлива, вдъхваща доверие;
- Сложи също така запомняща се заглавна (фонова) снимка, която отразява твоите компетенции или интереси. Нека да е в по-светли и приятни цветове;
- Отбележи и местоположението/града си, по този начин ще улесниш специалистите по подбор;
- Изброй позициите и фирмите, за които си работила, като ги свързваш с официалните LinkedIn профили на фирмите;
- Отбележи интереси, хобита, проекти или доброволчески инициативи, в които участваш, но избягвай повторения;
- Отбележи ключови думи и компетенции, които алгоритъмът на платформата също използва;
- Поискай препоръки от хора, с които си работила, особено ако са предишни твои преки мениджъри.
Разшири професионалната си мрежа:
- Свържи се в платформата с колеги и партньори, за да увеличиш мрежата си от бизнес контакти;
- Постоянно разширявай мрежата си от контакти в платформата;
- Добавяй към мрежата си HR-мениджъри и специалисти по подбор на кадри (както от агенциите по подбор на персонал, така и от фирмите, в които си решила да кандидатстваш). Това означава да бъдеш по-лесно откриваема от специалисти по подбор, които я използват, за да търсят професионалисти в твоята област. Профилът в LinkedIn е като визитка – когато някой го отвори, разбира какъв е твоят опит и квалификация, какви са интересите ти, а по препоръките може да си състави мнение и как си се справяла професионално на позициите, които си заемала и каква е била комуникацията ти с екипа.
Бъди активна и разпознаваема:
- Присъедини се към професионални групи и се включвай с коментари, като дори можеш да създадеш и модерираш собствена група, ангажирана с определена тема;
- Последвай официалните страници на компаниите, в които искаш да кандидатстваш, за да виждаш публикациите им, новостите при тях, както и нови вакантни позиции;
- Когато някой ти изпрати покана, благодари и попитай с какво можеш да помогнеш. Ако някой отвори и разгледа профила ти, изпрати му покана да се свържете, като му напишеш, че би било чудесно да си част от неговата мрежа и би била в готовност да помогнеш.
Развивай профила си:
- Споделяй информация и коментирай, независимо дали в група или в твоя профил – това те прави по-видима за останалите потребители и специалисти по подбор;
- Запомни, че в крайна сметка, всяко твое действие цели да те постави в най-добра светлина в групи, публикации и коментари. Това от своя страна ще предизвика интереса на хората, за да започнеш разговор с тях.
Използвай статистиките на платформата:
- Запознай се със статистиките, които LinkedIn генерира за твоя профил – те показват в колко търсения се е появил твоят профил за последната седмица. Експериментирай и променяй, за да видиш какви думи или действия/коментари правят профила ти по-видим за по-голяма аудитория в професионалната мрежа;
- Ако използваш платен акаунт, можеш да видиш колко и кои хора са отворили и разгледали профила ти.
Facebook и Instagram
Във Facebook има много професионални групи, например общности на програмисти, строители, електротехници и много други, където можеш да намериш хора със сходни интереси и да потърсиш възможности. В някои от тях компаниите публикуват и обяви или просто публикации, в които споделят какви хора търсят или какви отворени позиции има в техните компании. В тези групи може и да споделиш, че търсиш нови възможности.
Instagram става предпочитан канал за поколението, което в момента навлиза на пазара на труда и вече се срещат и възможности за кандидатстване само с Instagram профил.
Официалните уебсайтове на компаниите
Повечето компании имат на своите уебсайтове специализирана секция, в която обявяват отворените позиции. Ако много харесваш определена компания, изпрати CV-то си дори и да нямат обявена позиция, която да отговаря на твоя опит. Напиши им накратко защо ги харесваш и с какво смяташ, че ще допринесеш за техния успех. Големите компании дори имат програми за хора с увреждания, можеш да ги проучиш и следиш за тях.
Събития — кариерни или други
Повечето кариерни събития са насочени към хора в началото на кариерата си, които все още нямат натрупан опит или познания за бизнеса в определена сфера, там директно разговаряш с представители на съответната компания. Но има и специализирани кариерни събития, на които присъстват представители на агенции за подбор на персонал, възможно е да срещнеш и кариерни консултанти, с които би могъл да се запознаеш и размените контакти или се уговорите за опознавателна среща.
На подобни събития е добре да имаш CV-то си под ръка, разпечатано или електронно на телефона, за да можеш да го споделиш лесно. Там освен това, можеш да откриеш хора част от мрежата на LinkedIn и да ги поканиш да свържете профилите си.
Отделно, всяка гилдия има професионални събития, където можеш да разшириш мрежата си от контакти и хора, които биха те препоръчали или биха ти дали идеи за бъдещата промяна
Препоръки
Чудесен повод да се обадиш на бивши колеги, съученици, състуденти, за да поговорите и да им кажеш, че си отворена за нови възможности. Особено ако са част от компания, която харесваш – така можеш да разбереш детайли „от кухнята”, корпоративната култура, екипа и изискванията за дадена позиция. Ако хората не са запознати с твоето предизвикателство, можеш да им спестиш детайли, изцяло твое решение е доколко професионален или личен да бъде разговорът. Препоръка от хора с изградена репутация и доверие може да отвори различни възможности.
Национална агенция по заетостта
ЦБюрата по труда стават все по-активни. Ако се регистрираш като безработен и активно търсещ работа, имаш възможност да ползваш редица услуги (включително и професионално информиране, консултиране и ориентиране), различни програми и мерки за заетост и обучение. Свободните работни места са обявени на място, както и в сайта на Агенция по заетостта.
Този канал може да бъде много полезен за позиции, които изискват по-ниска квалификация. Все още малко работодатели разглеждат този източник на кандидати за експертни, мениджърски роли, за които се търси по-висока квалификация.
Компании за подбор на персонал
Компаниите за подбор на персонал, за разлика от кариерните консултанти, работят директно с работодателите и тяхната цел е да намерят и предложат подходящи кандидати за дадена позиция, за която са ангажирани. Има различни компании, които работят фокусирано за позиции от висш мениджмънт, както и други, които работят за по-широк профил от позиции.
Изпрати CV-то си на няколко компании за подбор, те обикновено работят с различни клиенти и биха се свързали с теб, ако имат подходящо търсене. Дори и да нямат, ще запазят CV-то ти в базата си и ще могат да те потърсят по-късно при подходяща позиция.
Разбира се, можеш да се свържеш с тях проактивно, след като изпратиш своята автобиография и да помолиш за среща. Те могат да са ценни със съвети за търсената промяна, как да подобриш CV-то си или LinkedIn профила. Те знаят каква е актуална картина на пазара на труда, на сектора или индустрията, към които се стремиш, на възможностите за промяна в съответната сфера. Работейки по подбори за множество позиции, с компании от различни сектори, могат да са ти полезни и с информация за нивата на възнаграждение и дали това, към което се стремиш е постижимо. Тези компании, като посредници между кандидати и работодатели, познават текущия пазар на труда, както и възможностите в различните индустрии и могат да те ориентират каква е текущата динамика на пазара на труда.
Процес на подбор — в колко стъпки и с кого
Всяка компания има различен процес по подбор – той зависи и от самата компания и индустрия, но и от естеството на позицията. За по-ниски или стартови позиции дори е възможно да се проведе едно интервю (в офиса на компанията или онлайн) и да следва обратна връзка и оферта в рамките на дни. За по-сложни роли, мениджърски или изискващи солидна експертиза в дадена област, процесът може да премине през 3-4 срещи в различен формат, практическа задача и личностен тест, като всичко това е възможно да се проточи няколко месеца във времето.
Обикновено в разговорите участва представител на човешки ресурси и бъдещият ти пряк мениджър, като темите, които се обсъждат със специалистите от подбор, са свързани с личностните качества и меките умения и доколко би се вписала в екипа или ролята. Прекият мениджър изследва и по-технически аспекти, проверява и специализираните знания и опит, които имаш и дали ще можеш да отговориш на техните очаквания и нужди.
Има компании, които включват в интервютата и хора от екипа, с които бихте работили в един отдел, а също така е възможно на интервюто да присъства и мениджмънт на по-високо ниво в йерархията на компанията.
Бъди искрена в отговорите, задавай и ти своите въпроси. Процесът по подбор е взаимен: те избират бъдещите си колеги, но и ти също избираш твоите бъдещи компания и екип.
Покана за интервю за работа
Обикновено, за да те поканят на интервю, ще се свържат с теб по телефон или имейл или през лично съобщение през комуникатора на съответната платформата (LinkedIn например)
Ако директно кандидатстваш по обява, публикувана от компанията-работодател, е възможно, преди да те поканят на интервю, да ти зададат уточняващи въпроси.
Ако ти се обадят по телефона, за да те поканят на интервю или за първоначален разговор, и ти си в движение или не е удобно да говориш, помоли да върнеш обаждането по-късно, когато ще можеш да отделиш време на спокойно на тихо място и ще проведеш пълноценен разговор.
Отговори на всички въпроси, дори и информацията да присъства в CV-то ти. По този начин човекът отсреща си съставя първоначално впечатление и може да прецени доколко си отзивчива или търпелива.
Ти също можеш да зададеш въпроси, които са ти важни на този етап, а не са споменати в обявата, особено ако ще са повод да откажеш предложение за работа, например къде се намира офисът/местоработата. Разбери в колко стъпки ще се проведе интервюто? Колко време трябва да си планираш за срещата и т.н. Темата за възнаграждението остави за среща на живо, след като си се уверила, че това е подходящата позиция и правилното работно място за теб. Също така въпроси относно ТЕЛК и болнични по-добре запази за последваща среща на живо с компанията.
Подготовка за интервю
Винаги е добра идея да отделиш малко време, за да се подготвиш за интервюто за работа.
Стъпка 1: Проучване на компанията, в която отиваме
Много е важно да отидеш на срещата подготвена: задължително разгледай фирмения уебсайт, присъствието им във Facebook и LinkedIn, както и техните големи клиенти. Ако има такава възможност, тествай някои от техните продукти. (Ако отиваш при производител на храни, купи си от техния продукт – сирене, вода, напитка и т.н., ако кандидатстваш в компания с верига магазини или аптеки – посети ги, ако имат онлайн бизнес/приложение – регистрирай се там). Ако познаваш хора, които работят там, попитай ги как се чувстват и какво им харесва в работата, без да се настройваш в крайности.
Ако кандидатстваш за финансово-счетоводна позиция, разгледай отчетите на компания в Търговския регистър. За маркетинг човек би било интересно текущото присъствие и рекламни кампании. Добрата подготовка винаги прави добро впечатление и показва мотивация – никой не иска безразлични колеги. Всеки иска да бъде желан и оценен: както кандидатите, така и компанията чрез своите представители.
Проучи какви постижения е имала компанията, какви са ценностите и културата. Освен че ще оставиш впечатление на подготвен и мотивиран човек, това проучване ще ти помогне да разбереш дали виждаш себе си на това място.
Стъпка 2: Избор на подходящо облекло
Облеклото, особено за дамите, е изразно средство, с което показваме нашия стил и идентичност. Когато се обличаме за интервю, обаче, облеклото трябва да е в унисон с културата на компанията Добре е да го съобразим и с мястото, на което ще се проведе срещата.
Например, ако отидеш с костюм в компания за спортни стоки, може да не те припознаят като техния човек. Или пък ако отидеш на интервю за работа в банка и си с маратонки и спортна тениска, може да не оставиш добро впечатление.
Ако се чудиш какво облекло да избереш, можеш да попиташ предварително за съвет специалиста по подбор за приетия дрескод в съответната компания. Ако няма кого да попиташ и се колебаеш, по-добре е винаги да заложиш на по-строгия стил.
В интернет можеш да намериш информация какви елементи включва бизнес облеклото, ежедневното бизнес облекло или спортно-елегантното облекло. Можеш да намериш и разнообразна информация за подсъзнателното впечатление, което оставят различните цветове, за да избереш най-правилните.
Все пак не забравяй, че в облеклото, което подбереш, важното е да се чувстваш комфортно и уверено, материите е добре да са естествени, прекалените бижута и аксесоари не са препоръчителни, както и твърде силният аромат на парфюма.
Стъпка 3: Обмисли представянето си и отговорите на най-често задаваните въпроси
Подготви се да отговориш на най-често задаваните въпроси по време на такава среща. Например:
"Разкажете ми за Вашата кариера до момента"
Разкажи за развитието си, като маркираш с две-три думи най-първите си позиции, а наблегнеш на опита, който е най-близък и релевантен за позицията, за която кандидатстваш. Сподели какво ти е харесвало най-много в съответната позиция, с какво си се справяла с лекота, какви са били постиженията ти и какво те е накарало да направиш промяна.
"Кой Ваш опит смятате, че е най-подходящ спрямо позицията, за която кандидатствате?"
Опиши дейности/проекти/задачи, които си правила, резултатите, които си постигнала.
"Кой е проектът, с който най-много се гордеете? Защо? Какъв беше Вашият принос към него?"
Разкажи за обхвата на проекта или дейността/задачата и крайния резултат. Сподели конкретно каква е била твоята роля и заслуга за успеха на проекта
"Разкажете ми за ситуация, в която сте направили/преминали през голяма организационна промяна?"
Подобна промяна би могла да бъде сливане/придобиване на компания, солидна промяна на организационната структура, нов мениджмънт, променени процеси, внедряване на нов софтуер. Целта на въпроса е отсрещната страна да разбере колко си адаптивна и дали ти би могла да бъдеш двигател на такава промяна.
"Дайте ми пример за някой Ваш провал или голяма грешка? Какво се случи? Какви изводи и уроци Ви даде?"
Поговорката казва “Само този, който не работи, той не греши”, разкажи за урок, който си научила и как си излязла от такава ситуация.
"Защо напуснахте? Защо искате да напуснете сега? Какво не Ви достига в настоящата работа?"
Бъди откровена, но наблегни и на позитивите и възможностите.
"На какво се дължи периодът на прекъсване на работа?" (ако имате такъв)
Разкажи искрено, на всеки се случва да има лични и семейни предизвикателства. Сподели толкова лична информация, колкото ти е комфортно.
"Как изглежда идеалната компания или екип за Вас?"
Помисли предварително и помечтай смело – опиши мястото, къде би се чувствала добре, какво е важно за теб, за да си дългосрочно с дадена компания.
"Защо искате да работите в нашата компания?"
От предварителното проучване на компанията си набележи две-три неща, които наистина ти харесват и привличат.
"Имате ли хобита? Как разтоварвате след работа?"
Хората работят с хора и това е начин да им покажеш друга твоя страна извън строго професионалната. Това е момент, в който ти също можеш да опознаеш по-добре отсрещната страна, да попиташ повече детайли за екипа, за начина, по който се случват техните събирания извън работа и тиймбилдинг срещи.
"Какво възнаграждение очаквате? Как си представяте мотивиращото възнаграждение?"
Можеш първо да попиташ какво е бюджетираното възнаграждение от компанията за тази позиция. Вече немалко компании открито споделят заплатата за съответната роля. Ако държат първо ти да споделиш очакванията си:
- Преговаряй за всички условия и параметри едновременно (не само за фиксирана заплата, но и за бонусна част, допълнителни социални придобивки, отпуск, тип работа (примерно повече дни работа от вкъщи), възможности за развитие.) Приоритизирай желанията си – сподели кое е най-важно за теб в този момент. Може да е повече гъвкавост, повече дни работа от вкъщи. Но например, за търговска позиция често не фиксираната заплата е важна, а какъв е размерът на бонуса, който може да се достигне при изпълнение на търговските цели;
- Ако си заемала подобна позиция, за която кандидатстваш, можеш да споделиш последното си възнаграждение (включи всики придобивки и бонуси), което си получавала като стартова точка на преговори, но след това насочи разговора в посока очакваната от теб заплата, по-добрите възможности, които търсиш;
- Помисли и прецени предварително точно под каква сума не би приела предложение за работа в тази компания и в този сектор, съобразен с отговорностите на позицията, за която кандидатстваш. Със сигурност трябва да е съобразена с минимално необходимия ти базов месечен доход. Опитът ни сочи, че ако кандидатът направи голям компромис със заплатата, партньорството между работодател-кандидат не сработва в дългосрочен план. Малко след старта и навлизането в работата, идва неудовлетворението от направения компромис. Затова още в началото на процеса, постави твоите цели и бъди готова и да откажеш предложение за работа;
- Когато се аргументираш защо очакваш определено възнаграждение, не акцентирай върху личните си потребности от пари (примерно, че си решила да купиш нов апартамент или че предстои да запишеш детето на частно училище), а се придържай към твоите умения, опит и експертиза като причина за исканата заплата.
Можеш да потърсиш в интернет и други примерни въпроси, върху които да помислиш предварително.
Ако се притесняваш, тренирай пред огледалото, запиши се на видео на телефона и го прегледай, за да може да коригираш моменти от отговорите, начина, по който звучат или езика на тялото. Такава подготовка ще ти помогне да изразиш мислите си ясно и уверено по време на интервюто и да предадеш посланието си по най-добрия начин и превъзмогнеш притеснението от интервюто.
Подготви си въпроси за компанията и позицията. Помни, че на тази среща и ти оценяваш и подбираш компанията, затова е важно да усетиш дали би прекарвала по осем часа на ден на това място и с тези хора. Ако мислиш, че ще се чувстваш по-спокойна и няма да забравиш какво да попиташ, напиши въпросите преди интервюто. Включи всичко, което има значение за теб – осигуровки, работно време, местоположение на офис, възможност за работа дистанционно и др. По време на интервю много често човек блокира и е вероятно да забрави да попита за важна за него информация.
Видове интервюта
Лице в лице
Срещите на живо си остават най-ефективен и предпочитан начин за интервю. Подготви се предварително с това как се стига до адреса на офиса, какви са възможностите за паркиране или градски транспорт. Предвиди си малко повече време за транспорт, за да имаш буфер и спокойствие, ако се случи нещо непредвидено. Ако закъсняваш, обади се, за да предупредиш. Ако подраниш много, изчакай извън офиса – понякога срещите са една след друга и не е удобно да те посрещнат по-рано.
Усмихвай се и бъди любезна с всички, които срещнеш, това може да са бъдещите ти колеги.
Структуриран или неструктуриран разговор
Някои професионалисти по подбор имат предварително разработени форми/въпросници и задават структурирани точно определени въпроси, дори в определен ред. В други случаи, интервюто представлява непринуден разговор, в който двете страни се изучават взаимно, а интервюиращият разбира детайли за опита и уменията ти и доколко отговарят на изискванията за позицията и до каква степен би се вписала в екипа.
Личностно или техническо интервю
Когато срещата е само с представители на Човешки ресурси, интервюто има за цел да проучи твоите личностни качества, силни и слаби страни, които си проявявала в миналото и доколко те съвпадат с профила на позицията. Търговските роли изискват обикновено по-социални, активни и комуникативни хора, докато финансовите – такива с внимание към детайла, числовата информация и повече аналитично мислене. Няма правилни или грешни отговори на тези въпроси, довери се на професионалиста пред себе си да прецени доколко би се вписала. Помисли за ситуации, които демонстрират качествата, които се търсят за позицията. Ето няколко примерни въпроса, с които се преценяват съответните личностни качества:
"Дайте ми пример за ситуация, в която успяхте да убедите друг човек в нещо, дори когато първоначално не е споделял вашите възгледи? Опишете най-ефективната презентация, която сте направили?"
Подобни въпроси целят да определят ефективна комуникация
"Колко често преизпълнявате поставените цели? Разкажете ми за случай, в който не сте постигнали целите/сроковете, какво ви попречи?"
Въпроси като този са предназначени да изследват ориентираността ти към резултати.
"Опишете ми ситуация, в която трябваше да промените плановете/графика/поведението, за да постигнете резултати/очаквания?"
Въпроси като тези са предназначени да изследват способността ти да бъдеш гъвкава.
"Разкажете ми за конфликт в екипа Ви, как го разрешихте? Разкажете за някой служител, на когото сте дали негативна/конструктивна обратна връзка? Как решавате коя задача на кого да поставите?"
Въпроси като тези са предназначени да изследват лидерски качества, асертивност.
"Дайте ми пример за промяна, която сте въвели, за да стане по-ефективна/интересна работата/процесът? Случай, в който сте поели инициативата за промяна? Как убедихте мениджмънта/колегите, че трябва да се случат?"
Въпроси като тези имат за цел да изследват да изследва лидерство. иновативност, инициативност, способност за въвеждане и управление на промени.
Ако в срещата участва и прекият мениджър, той би искал да разбере твоето ниво на компетенция по дадена тема, свързана с позицията – например счетоводни стандарти, данъчни практики, познания по определена технология, чужд език, методология или работа с определен вид машина/система.
Като част от техническото интервю може да получиш предварително задача/казус/тема, по която ще имаш време да се подготвиш, която да представиш и която ще обсъдите по време на срещата. Отдели време и проучи добре, това е възможност да опресниш уменията си и да потренираш, както и да изпъкнеш със знания. Възможно е и тестът да се случи на място, без предварителна подготовка. Тези детайли ще уточните в хода на процеса по подбор или в първоначалните разговори.
Процесът по подбор има няколко етапа, т.е. няколко интервюта, като е напълно естествено във всеки от тях да има въпроси, които се повтарят. Прояви търпение - в крайна сметка всеки от участниците иска да разбере що за човек си и какъв опит имаш, но също така и за теб е важно да се запознаеш в по-голяма степен с културата в компанията и екипа и прецениш дали би се чувствала добре в тази среда.
Онлайн интервю
В много компании, работодателите може да поискат от теб да представиш препоръки или директно контакти на преки твои бивши мениджъри, с които да се свържат и поговорят за твоето представяне и работа в миналото – каква е тяхната оценка за работата ти при тях, какви силни качества си представяла и какво е трябвало да промениш и подобриш през времето. Често специалистите по подбор предпочитат кратък разговор по телефона, отколкото писмени препоръки.
След като си направиш списък на хората, с които би искала потенциалните ти работодатели да разговарят, обади им се и попитай дали те нямат нещо против и дали ти дават съгласие да предоставиш името и контактите им.
Как да се държим по време на интервю
Дръж се напълно естествено и спокойно, любезно, уважително и професионално. Бъди искрена и автентична.
Поздрави интервюиращите и се ръкувай уверено с тях. Преди да започне срещата, поискай любезно чаша вода. Една глътка вода между въпросите дори ще ти даде няколко секунди да обмислиш отговора си. Ако имаш нужда да ползваш тоалетна, попитай къде е.
Избери мястото, на което ще седнеш. Изчакай да видиш къде ще седнат интервюиращите, за да седнеш срещу тях или избери място, на което те ще имат възможност да се разположат удобно срещу теб.
Ако срещата е онлайн, приготви си чаша вода или друга напитка наблизо, за да ти е под ръка, ако имаш нужда.
Възможно е да има голяма възрастова разлика между теб и специалиста по подбор, дръж се професионално и не изтъквай разликата или други поколенчески особености. Понякога въпросите са по-предизвикателни и може да звучат дори агресивно, но това не е лично, а част от теста. Дори и да не ти харесват, запази самообладание и добър тон, усмихвай се.
По време на интервюто слушай внимателно въпросите и отговаряй конкретно с примери, които показват как си се справила успешно в подобни ситуации и предишни роли.
Има едно важно правило – когато говориш за предишен работодател и колеги, е добре да се фокусираш върху добрите ви моменти заедно и уроците от съвместния ви път. Независимо от причините, поради които си напуснала, винаги има нещо позитивно или научено, което би могла да изтъкнеш.
Задай въпросите си, когато ти предоставят такава възможност, като се съобразиш с оставащото време за срещата. Примери за неща, за които спокойно можеш да попиташ във връзка с конкретната позиция, ако не са обсъдени преди това, са: какви са най-спешните проекти или цели, които първо ще трябва да постигнеш, какъв е екипът и колегите, с които ще работиш. Поинтересувай се от бъдещия си мениджър, какво го мотивира да работи в тази компания, от колко време е там, какви неща са се променили през този период. За културата и практиките – дали и как празнуват постижения, обядват ли заедно, как въвеждат новите хора в работата и екипа.
В личен план сподели толкова информация, колкото се чувстваш комфортно. В западните компании личните въпроси са тема табу, но в нашите ширини все още се задават въпроси от по-личен характер. Важното е, ако решиш да стопираш тези въпроси, то да е с приятелски тон, с усмивка или лек хумор.
В деня след интервюто изпрати имейл, в който благодариш за интереса към теб, за отделеното време и подчертаеш желанието си да станеш част от екипа.
Ако не получиш обратна връзка в срока, в който са ти я обещали, не се притеснявай да я потърсиш проактивно.
Проверка на референциите
В много компании, работодателите може да поискат от теб да представиш препоръки или директно контакти на преки твои бивши мениджъри, с които да се свържат и поговорят за твоето представяне и работа в миналото – каква е тяхната оценка за работата ти при тях, какви силни качества си представяла и какво е трябвало да промениш и подобриш през времето. Често специалистите по подбор предпочитат кратък разговор по телефона, отколкото писмени препоръки.
След като си направиш списък на хората, с които би искала потенциалните ти работодатели да разговарят, обади им се и попитай дали те нямат нещо против и дали ти дават съгласие да предоставиш името и контактите им.
Оферта за работа
Идва денят, в който получаваш желаното обаждане от HR Мениджъра на компанията или консултанта по подбор, че си одобрена за позицията и че предстои да получиш оферта за работа. Най-често се подготвя официален документ, подписан от HR специалиста и от мениджъра на компанията, в който фигурира информация за основните ти отговорности, както и важни параметри - като месечно възнаграждение (важно е да е уточнено дали сумата е брутна или нетна), допълнителни придобивки, дата на старт, продължителност на изпитателния срок, както и срок за отговор на предложението. В случай, че получиш само устно предложение, помоли да ти бъде изпратено и на имейл, в писмен вид. Така ще можеш ще прегледаш отново цялата информация, ако междувременно изникнат въпроси, да ги уточните с компанията и да можеш да вземеш информирано решение, а не да се окажеш неприятно изненадана в първите дни или месец от старта на новото място. П
И все пак, дори достигнала до тази стъпка, ако предложението е далече от твоите очаквания, бъди готова да кажеш “Не” и да продължиш в процеса на търсене на твоята нова работа. Сподели притесненията си и коментарите си с HR мениджъра или посредника, ако е включена агенция за подбор на персонал, понякога компаниите Трудно е, когато си инвестирала време – за подготовка, за разговори, интервюта, но компромисните решения често са задънена улица. Ти търсиш своята нова компания и екип, с които да си дългосрочно, а не да си отново в същата ситуация на търсене на нова работа след 6 или 12 месеца, нали?
Не забравяй, че търсенето на подходящата нова работа може да отнеме месеци, както често казваме – това е работа на пълен работен ден. Приеми го като проект, като път, който ще те отведе до промяната, ще те запознае с нови хора, ще научиш повече за себе си и качествата, които носиш, за другите, за пазара на труда, за нови компании и индустрии.
Да, по време на пътя може и да усетиш умора от безкрайните разговори с HR специалисти, от изпращане на автобиографии, провеждане на интервюта, а понякога и решаване на тестове и задачи. Вероятно ще получиш и откази, може би дори от компании, в които много искаш да работиш. Не ги приемай като оценка на работния ти потенциал, личните ти качества или диагнозата, а като етап, през който трябва да преминеш, за да достигнеш до работата, която е точно за теб.
Важно е отношението ти към процеса на търсене да остане позитивно, да му се насладиш и въпреки отказите и някои неуспешни срещи в този период, да продължиш да вярваш в себе си, в стойността, която носиш и да си убедена в успешния завършек на пътешествието.
Запомни, диагнозата не определя твоите професионални качества и работен потенциал.
Напиши ни твоята обратна връзка на имейл: info@ednaot8.bg, пропуснахме ли нещо важно за теб? Бихме искали да сме полезни и да подобряваме насоките към жени, които търсят промяна в кариерата.